עבודה מהבית: למי זה מתאים?

שיתוף לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

נמאס לכם לעבוד מהמשרד? קצתם בשעות הרבות שמתבזבזות כל יום על נסיעות? מרגישים שאתם הרבה יותר פרודקטיביים כשאתם עובדים מהבית? אתם לא לבד. אם תכתבו את בגוגל את המילים ״חיפוש עבודה מהבית״ תגלו שמדובר בנושא פופולארי ביותר. האלגוריתם ישלים לכם הצעות לחיפושים פופולאריים קודמים כמו: ״חיפוש עבודה מהבית קלדנות״, ״חיפוש עבודה מהבית לאמהות״, ״חיפוש עבודה בתמלול מהבית״ ועוד ועוד. במודעות דרושים תוכלו למצוא הצעות מפתיעות כמו ״דרושים אדמיניסטרציה מהבית״, ״דרושים פרילנסרים לעבודה מהבית״ ואפילו ״דרוש עורך דין לעבודה מהבית״. מדוע רעיון העבודה מהבית הוא כה פופולארי? האם הוא תמיד היה כך? והאם זה מתאים לכולם? על כך ועד בכתבה שלפניכם.

איך זה התחיל?

בעבר, עבודה מהבית היתה נחלתם של יחידי סגולה, ובעיקר של אומנים מתחומים שונים: סופרים, ציירים, מלחינים וכדומה. ובל נשכח גם את הסטארט-אפים הרבים שהחלו את דרכם במוסכים ומחסנים, בטרם יכלו היזמים הצעירים לממן לעצמם סביבת עבודה מקצועית יותר. עבודות פרילנס מהבית כמו גם עבודות סטודנטים מהבית תמיד היו גם הן בעלות ביקוש גדול. בעשור האחרון החלה תופעת העבודה מהבית לצבור תאוצה גם בקרב עובדי משרד קלאסיים הודות לטכנולוגיות המתפתחות ללא הרף כמו Skype, FaceTime, Zoom, שלא לדבר על הודעות טקסט ודואר אלקטרוני. שינוי משמעותי ביותר התרחש בתחילת שנת 2021, כשמגפת הקורונה טרפה את הקלפים והפכה את העבודה מהבית לשגרה עבור מיליונים ברחבי העולם. אם חשבנו שכשמצב המגפה ירגע נחזור למשרדים כרגיל – נראה שטעינו. חברות רבות המשיכו בפורמט של העסקה מרחוק גם כשהממשלה כבר נתנה אור ירוק לפתיחת המשרדים מחדש. נראה שהרבה בעלי עסקים הגיעו למסקנה שעובדיהם יכולים להיות פרודקטיביים וממוקדים גם כשהם לא במשרד – במקרים רבים אפילו יותר.

למה לעבוד מהבית?

 עבודה מהבית עשויה להוות פתרון מצויין לאנשים עם סדר יום עמוס או מורכב כמו אמהות או סטודנטים. וכפי שכבר הבנו, היא עשויה להיות כדאית ביותר – לעובדים, למעסיקים, לכלכלה ואפילו לכדור הארץ. לפניכם כמה מהסיבות לכך, וגם כמה סייגים: 

  1. איזון בין חיי העבודה לחיי הבית

במקצועות רבים, במיוחד כאלה מבוססי תפוקה, תוכלו ליצור לעצמכם לוח זמנים גמיש שיאפשר לכם לנהל את יומכם כרצונכם, כל עוד תגיעו לתוצאות הנדרשות. כך תוכלו להספיק להגיע לבנק בשעות הפתיחה, לבלות שעות איכות עם הילדים, לצאת לריצת בוקר או להמתין לשרברב. עבודות סטודנטים מהבית, בפרט, מאפשרות לכם להשלים את חובותיכם לתואר וגם להרוויח כסף. אין סיבה שלא תוכלו גם וגם!

מצד שני: מיקבול משימות עשוי לגרום לבלבול ומריחת זמן. לפעמים דווקא ההפרדה בין עולם העבודה ועולם הבית יכולה לאפשר לכם להתרכז באופן מלא בכל תחום ולהגביר את הפרודקטיביות. בעקבות הגבולות המטושטשים שיוצרת העבודה בבית, עובדים רבים מעידים שהם מוצאים את עצמם עובדים על המחשב לפרקי זמן קצרים לאורך כל שעות היממה, במקום לתחום את העבודה לשעות ברורות. 

  1. חסכון בזמן נסיעות

נסיעות, בין אם ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית, עשויות להיות חוויה מתסכלת ביותר. אוטובוס צפוף או כביש פקוק עשויים להביא אותנו לרמות גבוהות של מתח עוד לפני שהיום שלנו התחיל בכלל. מחקרים מראים שנסיעות יומיות ארוכות קשורות לרמות מוגברות של מתח וחרדה כמו גם לבעיות בריאותיות כמו כולסטרול גבוה, עליה ברמת הסוכר בדם ועוד. וזה עוד לפני שדיברנו על הזמן היקר שאובד לנו, כשאנחנו לא מספיקים כלום גם ככה. 

מצד שני: בבית אנחנו עשויים למצוא את עצמנו נסחפים לבזבוז זמן בשל כל הסחות הדעת. רק עוד פרק אחד של ״חברים״, ואם כבר לקחנו הפסקה אולי נפעיל רק עוד מכונה אחת, שיחת טלפון קצרה עם אמא – והנה נגמר כל היום. 

  1. עבודה מכל מקום

אחד היתרונות המשמעותיים של עבודה מהבית הוא גישה למגוון רחב יותר של הזדמנויות עבודה שאינן מוגבלות במיקום גיאוגרפי. זה יכול להיות שימושי במיוחד אם אתם לא רוצים או לא יכולים להרשות לעצמכם לגור בערים כמו תל אביב או הרצליה שבהן יש אפשרויות תעסוקה רבות אך גם יוקר מחיה גבוה במיוחד. תוכלו אפילו לחיות כ״נוודים דיגיטליים״, אנשים המטפחים קריירה משמעותית תוך שהם מטיילים בעולם. ההיצע הרב של עבודה מהבית לסטודנטים ללא ניסיון יכולה לאפשר לצעירים להתפרנס בקלות יחסית גם אם הם רוצים ללמוד במדינות אחרות. 

מצד שני: שעות ארוכות מול מסך המחשב ללא אינטראקציה עם חברי צוות עשויה להיות מאתגרת ובודדה. הריחוק הפיזי מהארגון עשוי להביא לתחושת ריחוק מנטלי ולפגיעה במוטיבציה.

  1. חיסכון כספי

עבודה מהבית תאפשר לכם לחסוך כסף על דברים כמו דלק, תחזוקת רכב, דמי נסיעות, ארוחות צהריים קנויות, תחזוק ארון בגדים מקצועי ועוד ועוד. והעניין משתלם גם למעסיקים – חשבתם פעם כמה יקר להחזיק משרד? דמי שכירות, חשבונות, תחזוקה, אביזרי מטבח וציוד משרדי – כל אלה יורדים מכתפי המעסיק ומאפשרים לו להפנות את התקציב שלו לאפיקים יעילים יותר. 

מצד שני: הקמת משרד ביתי עולה כסף: תצטרכו להקים פינת עבודה, לקנות מחשב טוב, ציוד משרדי וכדומה. אולי אפילו תצטרכו לעבור לדירה חדשה עם חדר נוסף. 

  1. השפעה חיובית על הסביבה

זה חשבון פשוט: פחות מכוניות על הכביש משמען פחות זיהום אוויר, פחות גזי חממה וצריכה מופחתת של דלק. מחקרים מראים שבארצות הברית בלבד, בזכות ניתובם של כמיליון עובדים לעבודה מהבית (כולל אלה שעבדו במתכונת של משרה חלקית מהבית בלבד), נמנעה בשנה האחרונה הפלטות לאוויר של כ-3 מיליון טונות של גזי חממה, והחיסכון בנפט הגיע לכ- 980 מיליון דולר. 

מצד שני: הנסיעה לעבודה מהווה לפעמים זמן של ניקוי ראש – האזנה למוזיקה, שמיעת פודקאסט או סתם מחשבות שקטות. אנשים רבים מעידים שזה הזמן היחיד בסדר היום העמוס שלהם שלהם שבו הם יכולים להיות פשוט עם עצמם.

  1. משרד ביתי 

מעדיפים לעבוד באור מעומעם? שולחן עבודה עתיק מעץ מלא עושה לכם חשק להתחיל לכתוב? מוזיקה חזקה מעוררת בכם השראה? היכולת ליצור משרד ביתי נוח היא יתרון משמעותי של עבודה מרחוק. בחרו את הכסא המתאים ביותר לגב שלכם ועצבו את המשרד לפי טעמכם האישי. משרד שמתאים לצרכים האישיים שלכם יכול לעזור לכם להתרכז בעבודה וגם להינות ממנה. 

מצד שני: משרד ביתי טוב הוא לא תמיד קל להשגה. ברוב המקרים אין לנו מספיק תקציב או מספיק מקום בבית להקים משרד חלומות, ואנו עשויים למצוא את עצמנו מנסים להתרכז כשאנו דחוקים בעמדת מחשב קטנה בפינת הסלון בזמן שהילדים משחקים לנו בכדור מעל הראש. 

  1. פרודוקטיביות

עבודה מהבית מובילה בדרך כלל לפחות הפרעות, פחות פוליטיקה משרדית, פחות רעש ופחות פגישות לא הכרחיות. הוסיפו את היעדר הנסיעה לעבודה והיכולת להתאים את זמני וסביבת העבודה באופן המיטבי, ולעובדים מהבית יש בדרך כלל יותר זמן ופחות הסחות דעת, מה שמוביל להגברת הפרודוקטיביות – יתרון עצום של עבודה מהבית עבור עובדים ומעסיקים כאחד.

כאשר עושים זאת נכון, עבודה מרחוק מאפשרת לעובדים ולחברות להתמקד במה שחשוב באמת – ביצועים .סביבה משרדית קלאסית עלולה ליצור "תוצאות חיוביות כוזבות", כשעובד שדופק יותר שעות נראה פרודקטיבי יותר מעובד שביצועיו בפועל גבוהים יותר.

מצד שני: רגולציה עצמית היא אתגר לא פשוט. חוסר הפיקוח יכול להביא לעבודה לא יעילה ולא מספקת מה שיכול ליצור תסכול הן אצל העובד והן אצל המעסיק. 

בסדר, השתכנענו…אז איך עושים את זה?

לסיכום, אם אתם נהנים מסביבת עבודה רועשת וחברתית, אוהבים נסיעות או שקשה לכם לנהל את עצמכם, יכול להיות שכדאי לכם לדבוק בפורמט הקלאסי של עבודה מהמשרד. אבל במקרה שאתם אנשים בעלי משמעת עצמית גבוהה, אוהבים לעבוד לבד ויש לכם אפשרות ליצור בביתכם סביבת עבודה נעימה ונטולת הסחות דעת, ייתכן שעבודה מהבית היא בדיוק הדבר בשבילכם. איך עושים את זה?

אם אתם כבר מועסקים בעבודה שמתאימה לכם, נסו לחשוב אם תוכלו לבצע את עבודתכם או אפילו רק חלק ממנה מהבית. אם הגעתם למסקנה שכן – דברו עם הבוס שלכם והעלו בפניו את הרעיון. אנחנו כבר יודעים שבעלי העסקים נחשפו בשנים האחרונות ליתרונות של העסקת עובדים מרחוק, כך שיש סיכוי טוב שלא תתקלו בשום התנגדויות. 

אם אינכם מועסקים כרגע ואתם מחפשים עבודה חדשה, נסו לחשוב על תחום שמעניין אתכם וגם מתאים לעבודה מהבית. בין המקצועות האלה ניתן למצוא עבודות קלדנות, תמלול, אדמיניסטרציה, כתיבה, עיצוב גרפי ועוד. תוכלו למצוא ברשתות החברתיות קבוצות רבות של מחפשי עבודה המיועדות בדיוק לתחומים האלה – ״דרושים עיצוב גרפי או שיווק ופרסום לעבודה מרחוק״, ״דרושים עבודה מהבית ללא ניסיון״, ״דרושים פרילנסרים לעבודה מהבית״ ועוד. עיון בקבוצות השונות יכול לעזור לכם להכיר את ההיצע הקיים ולמצוא את המקצוע שמתאים לכם ביותר. 

מאמרים נוספים
מפת אתר
שומרים על קשר
התחברות לאתר
הרשמה לעובדים בקליק
כמה קליקים ויש לכם חשבון!
על מנת להגיש קו"ח למשרה יש להרשם / להתחבר לאתר